اطلاعیه

بررسی رابطه بین سلامت عمومی، اضطراب و تفکر غیرمنطقی دانش آموزان دبیرستان

 کد محصول: SA11 

فرمت فایل WORD

تعداد صفحات: ۱۰۰ صفحه

قیمت: ۲۷۰۰۰ تومان

دانلود فایل بلافاصله بعد از خرید

فهرست مطالب

فصل اول: کلیات تحقیق

۱-۱مقدمه.۱

۱-۲بیان مسئله…۳

۱-۳ اهمیت و ضرورت تحقیق.۷

۱-۴ فرضیات تحقیق.۹

۱-۴-۱ فرضیه اصلی۹

۱-۴-۲ فرضیات جزئی…۹

۱-۵ اهداف تحقیق۱۰

۱-۵-۱ هدف کلی.۱۰

۱-۵-۲ هدف های جزئی..۱۰

۱-۶ مدل مفهومی تحقیق…۱۱

۱-۷ تعریف مفهومی.۱۲

۱-۷-۱ سلامت عمومی۱۲

۱-۷-۲ تفکر غیر منطقی۱۳

۱-۷-۳ اضطراب۱۳

۱-۸ تعاریف عملیاتی.۱۴

۱-۸-۱ سلامت عمومی۱۴

۱-۸-۲ تفکر غیر منطقی۱۴

۱-۸-۳ اضطراب۱۶

۱-۹ متغیر پیشین و ملاک…۱۶

۱-۹-۱ متغیر پیشین.۱۶

۱-۹-۲ متغیر ملاک۱۶

فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق

بخش اول: سلامت عمومی

۲-۱ سلامت عمومی چیست؟.۱۷

۲-۲ بهداشت روانی از دیدگاه مکاتب مختلف روان‌شناسی۲۰

۲-۳ مفهوم انسان سالم از دیدگاه روان‌شناسان…۲۲

۲-۴ عوامل مؤثر در تأمین سلامت روانی .۲۵

۲-۵ اهداف بهداشت روانی ..۲۹

۲-۶ ابعاد فعالیت‌های بهداشت روانی.۳۰

۲-۷ اصول بهداشت روانی۳۰

۲-۸ عوامل سازنده ‌مقیاس سلامت عمومی ..۳۱

بخش دوم: اضطراب

۲-۹ اضطراب چیست؟.۳۶

۲-۱۰ علائم و نشانه های اضطراب .۳۷

۲-۱۱عوامل موثردر اضطراب نوجوانان و مقابله با آن ..۳۸

۲-۱۲ نحوه رویارویی با رنج ناشی از تغییرات جسمانی .۳۸

 ۲-۱۳ رویارویی با اضطراب ناشی از عدم پذیرش از جانب همسالان …۳۹

۲-۱۴رویارویی با اضطراب ناشی از دوگانگی و ترس از مستقل شدن .۴۰

۲-۱۵ رویارویی با اضطراب ناشی از بروز رفتار پرخاشگرانه ..۴۱

۲-۱۶ انواع اضطراب…۴۲

۲-۱۷ علل اضطراب …۴۵

۲-۱۷-۱ فاکتورهاى روانى ـ اجتماعى …۴۵

۲-۱۸ افزایش اعتماد به نفس..۴۶

۲-۱۹حمایت اجتماعى.۴۶

۲-۲۰ آمادگى براى موقعیتهاى تنش‌زا…۴۶

بخش سوم: تفکر غیرمنطقی

۲-۲۱ مفهوم تفکر در رویکرد ساختار گرایی پیاژه .۴۷

۲-۲۲ باورهای غیر منطقی…۴۷

۲-۲۳ دیدگاه الیس درباره تفکر غیرمنطقی.۴۸

بخش چهارم:

پیشینه تحقیقات خارجی و داخلی

پیشینه تحقیقات خارجی: .۵۴

تحقیقات داخلی: ۵۷

فصل سوم: کلیات تحقیق

۳-۱ روش تحقیق..۵۹

۳-۲-۱ در اجرای تحقیق، مراحل زیر پیگری شده است.۶۱

۳-۳ جامعه آماری و حجم نمونه مورد تحقیق ۶۲

۳-۳-۱ جامعه آماری..۶۲

۳-۳ نمونه و نمونه گیری.۶۲

۳-۴ بر آورد حجم نمونه…۶۲

۳-۵ معرفی ابزار های جمع آوری اطلاعات.۶۳

۳-۵-۱ مصاحبه …۶۳

۳-۵-۲ پرسشنامه.۶۳

۳-۵-۲-۱ معرفی پرسشنامه …۶۴

۲-۲-۶-۳ چگونگی طراحی نهایی پرسشنامه..۶۴

۳-۶ روایی (Validity ) و پایانی ( Reliability ) …66

۳-۶-۱ روایی / اعتبار …۶۶

۳-۶-۲ پایایی .۶۷

۳-۷ خلاصه فصل..۶۸

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

۴-۱ مقدمه..۶۹

۴-۲ پردازش داه ها…۷۰

۴-۳ تجزیه و تحلیل داده ها.۷۰

۴-۴ روش های جمع آوری اطلاعات.۷۱

۴-۵ تجزیه و تحلیل داده ها.۷۲

۴-۶ تجزیه و تحلیل آماری۷۵

فصل پنجم: نتیجه گیری

۵-۱ نتیجه گیری فرضیه ها.۸۰

۵-۲ محدودیتها …۸۵

۵-۲-۱محدودیت تحقیق .۸۵

۵-۳ پیشنهادات۸۶

۵-۳-۱ پیشنهادات برای تحقیقات بعدی..۸۶

منابع

پرسشنامه

۱-۱مقدمه

سلامتی طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی عبارت است از حالت رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی و نه فقط نبود بیماری و ناتوانی(درستکار، ۱۳۸۵، ۷۸).

بنابراین به کسی فردسالم گفته می شود که نه تنها رشد کافی، وزن مناسب و تغذیه صحیح داشته باشد و از لحاظ جمعی بیماری نداشته باشد بلکه دارای رفتار و فکر سالم نیز باشد. سلامت روانی مانند سلامت جسمی، صرفاً به معنای نبودن مشکلات و بیماری نیست بلکه سلامت روان هم حالات عاطفی و هم شرایط ذهنی یعنی هم احساسات و هم افکار شما را در بر می گیرد(همان، ۷۹).

هدف و وظیفه اصلی بهداشت روان تأمین، حفظ و ارتقای سلامت روان افراد جامعه است، به گونه ای که آنها نه تنها بیماری روانی نداشته باشند بلکه از عناصر شناختی عاطفی و هم چنین از توانایی های خود در رابطه با دیگران آگاه شده و با داشتن تعادل روانی بهتر بر استرس های زندگی فایق آیند؛ کارهای روزانه را پر بارتر و سودمندتر گردانند؛ از زندگیشان لذت ببرند و با افراد خانواده و محیط خود ارتباط مناسب برقرار نموده و فرد مفیدی برای جامعه باشند(همان، ۸۰).

برای دستیابی به حقایق، آدمی فطرتاً کنجکاو آفریده شده و تمایلات طبیعی او بر آن است که هرچه بیشتر بتواند حقایق را کشف و رابطه ها را معلوم و مشخص نماید، زیرا انسان برای پاسخ دادن به امیال فطری خود همیشه به تحقیق مبادرت ورزیده یعنی در واقع پژوهش را می توان کوشش های سازمان یافته و منظمی در نظر داشت که پژوهشگر را در دستیابی به حقایق و روشن نمودن حقایق یک موضوع یاری نماید.

“آلبرت الیس” که گروهی از فرض های غیر منطقی را به تعداد ۱۰ تفکر غیرمنطقی اشاره دارد، مسبب مشکلات رفتاری می داند وقتی متوسل شدن به این عقاید را زمینه اضطراب می داند. لذا پژوهش حاضر بر آن است که با استفاده از «آزمون جونز» به بررسی تفکر غیر منطقی دانشجویان همت گمارده که می توان از نتایج و یافته های آن استفاده نمود. سیستم تعلیم و تربیت امروز جامعه ما باید به وسیله هدف کنترل شود و همچنانکه “الیس” اشاره دارد تفکر منطقی بقای فرد را تضمین می کند(میلانی فر، ۱۳۸۰، ۲۶).

“آلپورت” یکی از نخستین روان شناسانی بود که توجه خود را به شخصیت سالم معطوف داشت. از نظر وی افراد سالم در سطح معقول و آگاه عمل می کنند، از قید و بندهای گذشته آزادند و از نیروهایی که آنها را هدایت می کنند کاملاً آگاهند و می توانند بر آنها چیره شوند(همان، ۲۶).

۱-۲بیان مسئله

از نظر آلپورت، گسترش مفهوم خود، ارتباط صمیمانه خود با دیگران، امنیت عاطفی، ادارک واقع بینانه، مهارت ها و وظایف، عینیت بخشیدن به خود و فلسفه یگانه سازندگی، هفت معیار شخصیت سالم هستند.

ازسوی دیگر، ” اریک فروم ” یک روانشناس معروف و سرشناس دیگر معتقد است که به سبب اهمیت نیروهای اجتماعی و فرهنگی برای درک یکایک اعضای جامعه، باید ساختار آن جامعه در گذشته و حال، تجزیه و تحلیل شود؛ بنابراین شناسایی ماهیت جامعه، کلید درک شخصیت متغیر انسان است.

شخصیت، خواه سالم و ناسالم به فرهنگ بستگی دارد. فرهنگ مانع یا حامی رشد و تکامل مثبت انسان است. فروم شخصیت انسان را بیشتر محصول فرهنگ می‌ داند. از نظر وی سلامت عمومی بستگی به این دارد که جامعه تا چه اندازه نیازهای اساسی افراد جامعه را برآورده می ‌کند، نه این که فرد تا چه حد خود را با جامعه سازگار می‌ سازد. در نتیجه سلامت عمومی بیش از آن که امری فردی باشد، یک مساله اجتماعی است. جامعه ی ناسالم در بین اعضای خود دشمنی، بدگمانی و بی ‌اعتمادی می ‌آفریند و مانع از رشد کامل آن ها می‌ شود. در مقابل جامعه ی سالم به اعضای خود امکان می ‌دهد که به یکدیگر عشق بورزند، بارور، کارآمد و خلاق باشند و قوه تعقل و عینیت خود را بارور و نیرومند سازند.

علاوه بر این، روانشناسان شناخت گرا بر این باور هستند که شخص سالم، ‌رویدادهای محیط را با استفاده از روش هایی تعبیر و تفسیر می‌ کند که به احساس خوب یا امیدواری می ‌انجامند و او را قادر می ‌سازند که برای حل مسائل زندگی خود، مهارت های خاصی را به کار برد.

اختلال های اضطرابی که تا سال های اخیر در مقوله روان آزردگی ها قرار داشتند در قرن هیجدهم برای نخستین بار از سوی ویلیام کولن پزشک اسکاتلندی به کار رفت. در خلال قرن نوزدهم دیدگاه مبتنی بر پدید آیی زیست شناختی روان آزردگی کسانی را که به رغم سلامت ظاهری جسمانی رفتار انعطاف نا پذیر و خود تخریب گر داشتند به عنوان روان آزرده می شناختند و تصور می شد که این افراد از « اختلال های عصب شناختی » ناشناخته ای رنج می برند. در آغاز قرن بیستم این دیدگاه جای خود را به دیدگاه فرویدی مبتنی بر پدیدایی روان شناختی داد فروید اصطلاح «نوروز اضطراب» را ابداع کرد و براین نکته تأکید ورزید که اختلال روان آزردگی، از علل جسمانی ناشی نمی شود بلکه ریشه در اضطراب دارد بدین معنا که وقتی خاطرات و امیال سرکوب شده ناهشیار سعی می کنند به سطح هوشیاری راه یابند اضطراب به منزله علامت هشدار دهنده از پایگاه من آشکار می شود و در قالب رفتارهای نوروزی ظهور می کند. نظریه فروید مقبولیت عمومی پیدا کرد و مبنای طبقه بندی روان آزردگی در طبقه بندی تشخیصی و آماری انجمن روان پزشکی آمریکا شد:

در دهه های اخیر نظریه پردازان « رفتاری نگر » به مخالفت با این دیدگاه پرداخته اند. بدون تردید انتقادهای دیگری نیز در این باره عنوان است. پاره ای از نویسندگان اضطراب را مانند هوش سازه ای استنباطی می دانند که بر اساس گزارش های فاعلی رفتارهای اجتنابی و علامت های فیزیو لوژیکی سنجیده می شود در حالی که هنوز درباره شیوه های سنجش این نشانه های اضطرابی و چگونگی بروز آن ها در افراد متفاوت اتفاق نظر وجود ندارد(مرتضوی، ۱۳۸۷، ۱۲۳).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.