اطلاعیه

بررسی رابطه بهداشت روان با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر متوسطه

کد محصول:SA43

تعداد صفحات : ۵۵ صفحه

فرمت فایل : WORD

قیمت : ۱۱۰۰۰ تومان

دانلود فایل بلافاصله بعد از خرید

فصل اول 

مقدمه
بیان مسأله
اهمیت و ضروت موضوع تحقیق
اهداف تحقیق
هدف کلی:
اهداف ویژه:
متغیرهای تحقیق
نوع مدرسه:
پیشرفت تحصیلی:
بهداشت روانی:
نابسامانی خانواده:
فرضیات تحقیق
تعاریف واژه و اصطلاحات
تعاریف نظری
تعاریف عملیاتی
فصل دوم 
مقدمه
تاریخچه بهداشت روانی در ایران
تعریف بهداشت روانی
دیدگاههای متخصصان و مکاتب مختلف در مورد بهداشت روانی
نظر روان پزشکان
نظر روان کاوان
مکتب زیست گرایی
مکتب گرایی
دیدگاه سازمان بهداشت جهانی
هدف بهداشت روانی
هدف های بهداشت روانی را می توان در سه قسمت زیر بیان کرد:
اصول بهداشت روانی
بهداشت روانی در دوران کودکی
نمودار : مراحل طراحی اجرا و ارزیابی برنامه های پیشگیری
درمان بیماریهای روانی
درمان بیماریهای روانی به طرق مختلف صورت می گیرد که عبارتند از:
پنج قاعده کلی برای تضمین بهداشت روانی فرزندان برای والدین
اختلال سلوک: تعریضی دیگر:
زمینه های تاریخی
پیشگیری از اختلالات رفتاری
خدمات اجتماعی، اهمیت شغل، حرفه و کاریابی
پیشینه تحقیق
فصل سوم 
مقدمه
نوع تحقیق
جامعه آماری
نمونه آماری و شیوه نمونه گیری
نمونه گیری
ابزار گرد آوری اطلاعات
الف ) مطالعه کتابخانه ای :
ب ) میدانی (پیمایشی)
روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
فصل چهارم 
مقدمه
آمار توصیفی
جدول شماره ۴-۱:توزیع فراوانی و درصد بر حسب نوع مدرسه
نمودار شماره ۴-۱ – بر حسب سوال نوع مدرسه
آمار استنباطی : –
فرضیه دوم
فرضیه سوم :
فصل پنجم 
نتیجه گیری
راهکار و پیشنهادات

 مقدمه

در عصر ما این مسأله مسام شده است که رفتار فرد در نتیجه موقعیت ها و عوامل متعدد یبه وجود می آید که مهمترین آنها خانواده، مدرسه و اجتماع است. هنگام طفولیت و کودکی این سه عامل ، اساس شخصیت فرد را پایه ریزی می کنند و پایه رفتارهای بعدی او استوار می سازند. اگر خانواده، مدرسه و اجتماع هر یک وظایف خود را به خوبی انجام دهند، شانس موفقیت کودک در زمان بلوغ، جوانی و بزرگ سالی افزایش خواهد یافت و بر عکس، چنانچه این سه عامل از انجام وظایف خود به طریق مناسبی دستور ورزند، بهداشت روانی فرد در دوره جوانی، بزرگسالی در معرض خطر قرار می گیرد. کودک که به دنیا می آید عالی ترین و کامل ترین امکانات رشد را دارا است. او در  بهترین حالت خود آفریده می شود و آمادگی و ظرفیت آن را دارد که به شایسته ترین وجهی پروده شود تا ببالد و به برترین حالات دست یابد. کافی است عادی به دنیا بیاید و به خانواده و محیط مناسبی در اختیارش باشد تا ببالد و جایگاه والای خود را در این جهان بیابد. کودکان و نوجوانان از سرمایه های ارزشمند مادی و معنوی هر جامعه به حساب می آیند و نیازمند حمایت، آموزش و تربیت صحیح هستند. هدف اصلی همه والدین در سراسر جهان این است که فرزندان خود را به گونه ای تربیت کنند تا بزرگ سالانی مستقل و متعهد شوند و صلاحیت مشارکت در تحقق اهداف اجتماعی را سبک نمایند (طهماسیان، ۱۳۷۴ص۶۵).

زندگی خانوادگی و محیط بهداشتی تا آموزشی، اجتماعی و فرهنگی بسیاری از مردم جهان چنان است که دستیابی به چنین مقصودی را دشوار و گاه غیر ممکن می سازد. محدودیت های  محیط زندگی گروهی از کودکان و نوجوانان چنان زیاد است که سلامت جسمی و روانی آنها را به خطر می اندازد. مشکلات عاطفی و رفتاری کودکان و نوجوانان نیز که نتیجه اجتناب پذیری فقر، بیماری، بدرفتاری و نابسامانی های خانوادگی وکاستی های آموزشی، فرهنگی و اجتماعی است (حسینی، ۱۳۷۱ص۷۵).

براساس فلسفه آموزش و پرورش و خصوصاً معلمان تنها دروس و سایر مطالب فکری نیست، بلکه پرورش جسم و تجربه های دوران کودکی به منزله عاملی کلیدی در شکل گیری شخصیت بهنجار تألیک دارند (سازمان بهداشت جهانی، ۱۹۴۴).

 بیان مسأله

در حدود یک پنجم کودکان و نوجوانان در خلال زندگی خود ممکن است به نوعی دچار مشکلات عاطفی و رفتاری شوند و این اخلاق ها را به گونه ای متفاوتی مانند شکست تحصیلی، طرد شدگی اجتماعی یا ضعف تصور، از خود نشان دهند. و در برقراری ارتباط با همسالان و بزرگ سالان یا با مراجع قانونی دچار مشکل شدند. حتی با عاطفه کارانه ترین تخمین ها، ۱۰درصد از کودکان دچار مشکل عاطفی بوده و یا در مرحله ای از زندگی این اخلاق را نشان می دهند. این اخلاق ها شامل بهداشت بدنی، مشکلات تحصیلی و استفاده از مواد مخدر است (برایتان، ۱۳۸۴ص۸۵).

گاهی نیز پاره ای از این اخلاق ها شوم می یابند و بدرفتاری ضد اجتماعی در نوجوانان منجر       می گردد (لانگ و همکاران، ۱۹۹۴).

پژوهشگران در پیگیری های به عمل آمده از کودکان مبتلا به اخلاق های رفتار ارتباطی به این نتیجه رسیده اند، که پرخاشگری کودک عامل پیش بینی کننده مهمی در رفتارهای بزهکارانه و پرخاشگرانه دوره نوجوانی است؛ رفتارهایی که نه تنها پیامدهای روان شناختی برای نوجوانان ،بلکه برای نسل های بعد نیز به بار می آورند (رابینز، ۱۹۸۱).

در نتیجه باید گفت که درمان پیشگیری مناسب این اخلاق ها از بروز مشکلات آینده پیشگیری خواهد کرد. پژوهش های متعدد ثابت کرده اند که بخش عظیمی از مشکلات کودکان در خصوص مسائل محیطی آنان به ویژه خانه و مدرسه است. این ۲ عامل در شکل گیری رفتارها و شیوه های ارتباطی آنها بیشترین نقش را ایفا می کنند. براساس همین بررسی ها متخصص شده است که حداقل ۳% از دانش آموزان در سنین مدرسه از بیماری های روانی جدی نظیر افسردگی شدید، افکار انتقادی، روان پریشی و مشکلات چنین توجه یا خلاق وسواس- اجبار رنج می برند (اصغر نژاد، ۱۳۷۸ص۳۶).

افزودن بر این، کودکان و نوجوانان با اختلالات اضطرابی بخش عظیمی می دهند که در مراکز بهداشت روانی کودک تحت درمان قرار می گیرند. سایر شواهد از شیوع رایج اختلالات اضطرابی در کودکان و نوجوانان از مطالعات همه گیر شناسی اخیر نشأت می گیرد که این اختلالات را به عنوان یکی از رایج ترین اختلالات در این گروه سنی گزارش می کنند. همان طور که در مطالعه ای درصدد نوجوانان برین (ایالتی در آلمان) مشخص شده است. اختلالات اضطرابی با فراوانی ۶/۱۸% متدوال ترین اختلالات هستند. هنگامی که زیر طبقه اختلالات اضطرابی را در نظر می گیریم، خوبی (ترس از فضای باز، خوبی ویژه و خوبی اجتماعی)        رایج ترین و متدوال ترین این اختلالات است. اختلالات استرس پس از ساخته و اختلال وسواس-اجبار، با نرخ زیر ۲% فراوانی کمتری دارد. نرخ فراوانی اختلال آسیمگی و اختلال اضطراب منتشر زیر ۱% است.

بنابراین محقق به دنبال بررسی این امر است که آیا بهداشت روانی منجر به انگیزه تحصیلی دانش آموزان می شود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.